Friday, May 20, 2011

Result pertama kali sebagai pelajar medik

hari:Selasa
Date:17/5/11
Time:4.30pm
Tempat:CC (muwasah keesokan harinya)

Pengurusan yang sistimetik sangat penting.Lama menunggu keputusan sem1.Setelah kian lama khabar-khabar angin yang mengatakan result akan kuar semuanya hanya omong-omong kosong sahaja.Memberi harapan palsu."Ah,biarlah result tu.tunggu jela."
Dan akhirnya,menjadi realiti.Alhamdulillah keluar juga result sem1 ni.Hati yang punah dek kerana ditipu oleh harapan palsu dulu terubat akhirnya.Namun hati yang kian berdebar-debar menanti keputusan itu,mampu berdoa agar diberi keputusan yang terbaik oleh Ilahi.Tapi hari pertama result keluar tidak memberi peluang kepada saya untuk melihat keputusannya lagi kerana kelas saya habis lewat petang.Ketika ini saya hanya meletakkan keyakinan saya bahawa Allah akan memberi keputusan yang terbaik buat saya.Walau apapun yang bakal saya peroleh saya kena terima dengan redha.InshaAllah dengan keyakinan ini saya berharap saya tidak akan ada perasaan tidak puas hati dengan result saya.Saya tahu semuanya ada hikmahnya dan ia menunjukkan itulah usaha saya.

Now,the time is really near to see what i've done for 1st sem.it's all my effort is enough? well.we see it.Setiap langkah yang dimulakan dengan selawat.Basmallah.Alhamdulillah result itu sudah memadai bagi saya.Saya tidak perlu REPEAT.Thanks ALLAH. Walau ia tidaklah sehebat rakan-rakan yang lain.Namun saya dapat buat kesimpulan buat diri saya.Buat pengetahuan, result tahun ini diasingkan mengikut modul.So tak ada result akhir untuk sem1.Lain dari senior 2nd year.Tak tahulah kenapa?
Syukur saya panjatkan buat Ilahi,saya yakin dengan keputusan ini.
RESULT:
modul1:Very good, modul2:fair,modul3:good

Kesimpulan saya,Modul 1 memang saya bersemangat dan actually Alhamdulillah saya masih bersemangat sehingga ke modul3.Modul 1 ni lebih kepada pengenalan,medical ethics,medical term,math mode and more to not a study as real doctor.Just like really intro.So Alhamdulillah it need reading,memories and understanding.It actually not really used critical thinking.Just fun to study.But why i cant get EXCELLENT?bcoz i know this is still adaptation mood.im still cant arrange my time wisely.Then i remember i did not finish all my reading.

Modul2.Yang ini memang sangat tough,mostly BIOCHEMISTRY.im really cant study with my heart.Just study without feeling.i cant see it when study biochem.Susah.Saya tak tahu apa yang saya belajar.Just hafal mentah-mentah.Memang susah saya nak faham especially in lecture.Seolah-olah terkapai-kapai mencari apa yeng perlu difahami.Sentiasa tertinggal dibelakang setiap kali in lecture.When prof asked it,all my friends could answer it.But me.not at all.BUt finally,i still try to catch up it.helped by my friends,sister and prof.Alhamdulillah. and then i still remember, when exam is around the corner,Allah memang menguji saya.Saya demam.Memang tak dapat nak habiskan baca.ALhamdulilah Allah banu saya juga,biar Fair asal saya rasa puas dengan usaha saya.Thanks God.

Lastly.Modul3.It more to histology and still biochem with it.little anatomy.This modul really need reading.and this time.im really busy with BOOM.haha. Time ni saya memang ingat banyak lecture yang saya tak cover.Pergi lecture xbaca.Habis belajar not revise back.So bad.But i really like this modul-really interesting.And then saya rasa dah cuba buat yang terbaik.Im still lucky,Allah still loved me.Alhamdulillah.saya redha dengan result ini.

Overall,Actually ada je sometime saya rasa sedikit stress belajar medik ni.Yela di tahun pertama and sem1.Masih mencari-cari cara belajar terbaik buat saya.Still cuba mengadaptasi diri dengan inggeris prof,style belajar sini and all.Try to do the best.Yet i think im not enough confident.Tengok style orang belajar mesti rasa down.Rasa cara saya belajar xbetul.and many feeling yang menjatuhkan saya.Still try search something to be support me.Rasa malu belajar depan kawan.more negative feeling this sem.However inshaAllah whatever it,i'll not get throw my natural hardworking.Thanks again to Allah sebab menjadikan saya sentiasa rajin.Saya tahu saya bukan seorang yang mudah pick up and bukan mudah nak memahami sesuatau yang baru.Saya sentiasa berpegang denga ini, Allah tidak menilai nahtijahnya tetapi usaha hambanya.Well it's always motivated me to keep study..
english yg worst but im still try it.improve it.InshaAllah


Hope dapat buat yang terbaik for next sem.InshaAllah.Saya berdoa agar Allah memberi petunjuk kepada saya cara belajar yang terbaik buat saya.Cara membahagikan masa dengan baik.Always search for keberkatan ilmu+masa.
Semoga dipermudahkan segala urusan..
semoga diberi kekuatan+ketabahan..
ALLAHHU AKHBAR!!
segalanya keranaMU..

1 comment:

  1. As salam..ecah..jgn berputus asa dr Rahmat Allah..InsyaAllah..I know you can do it with your very best effort..Doakan gak ily berjaya di sini..Sekarang ily ada exam :) Allahu Ma'ana

    ReplyDelete