Friday, April 8, 2011

Pagi Jumaat

Barang siapa yang bersungguh-sungguh di jalan kami, pastikan kami akan tunjukkan jalan-jalan kami.

pesan Imam Ghazali:
Carilah hatimu di tiga tempat.Temui hatimu sewaktu bangun membaca al-quran.Tetapi jika kau tidak ketemui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jka tidak kau ketemui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati.Jika kau tidak ketemui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati.

Bismilah..
Penghulu segala hari,Jumaat.Alhamdulillah, di pagi yang mulia ini terasa nyaman dan tenang diri ini. Dan memang ini yang sering saya rasakan setiap kali hari Jumaat.Betapa mulianya hari Jumaat ini. Ketenangan Jumaat sentiasa saya nantikan.Marilah kita mulakan pagi Jumaat kita berbeza dengan pagi di hari-hari yang lain.Ayuh!! :)

Solat Subuh di pagi Jumaat dengan bacaan surah as-Sajadah.Moga kita sentiasa dekat dengan Allah.Dan ketahuilah bahawa hamba yang paling dekat dengan Allah pabila ketika mereka bersujud pada Allah.Sujud Sajadah di pagi Jumaat.Alhamdulillah. Di susuli dengan bacaan al-Mathurat.Kemudian sedikit halwa telinga,kuliah subuh.Dan yang perlu kita amalkan bacaan surah al-Kahfi.InshAllah mudah-mudahan kita dijauhkan dari segala fitnah dajjal dan diberkati masa-masa kita.Memperbanyakkan amalan kebaikan kita.Sama-sama kita beringat.

Moga-moga saya dan kawan-kawan dapat manfaatkan masa dengan baik.InshaAllah :)


No comments:

Post a Comment