Monday, April 25, 2011

Saya hambaNya yang lemah

Dimana kau temui hati emas itu jika tidak ditempa dan disesah dengan MUJAHADAH?? Umpama intan yang dipanaskan oleh haba dengan kepanasan berganda atau emas yang disepuh oleh api yang menyala-nyala,begitulah hati emas,ia ditempa oleh peritnya mujahadah.

Bagaimanakah Islam itu? Indah sangat kata saya.Apa yang indah? Saya menjawab,sungguh sempurna.Meliputi seluruh aspek.Hebat sangat Islam itu sehingga ilmu-ilmu medik yang saya pelajari selalu dikaitkan dengan al-Quran.Sempuranya islam itu.

Namun sekarang,Islam digelar TERRORIST!! saya berfikir.Mengapa?? hati saya marah.membentak! marah jiwa saya. Saya cakap tidak.ISLAM penyayang. Siapa sahaja yang mampu mendengar? saya menangis.HAti saya turut menangis.Ilmu saya tidak cukup untuk mengukuhkan ungkapan saya.Tiada siapa mahu mendengar saya.Saya tidak tahu sejarah Islam sebagaimana saudara seislam saya yang hebat dalam ilmunya.Saya tidak tahu kaitkan ungkapan atau bukti saya dengan menggunakan al-Quran atau hadis.Saya lemah.Saya tidak hafal.Tapi saya sedang berusaha.Saya sedang memerhati dan melihat para mujahid dan mujahidah yang hebat berjuang dan berdakhwah.Kagum saya dengan mereka.Saya nak jadi macam mereka.Tapi sekarang saya masih tidak layak.Betul ke saya Islam? Ya saya Islam.

Baiklah!! jadi sekarang saya mesti berusaha mencari Islam sebagaimana saudara mukhalaf saya mencari Islam.Saya beruntung. kenapa? saya dilahirkan sebagai Islam.Ah Meng dilahirkan dalam agama Budha.Tapi kini namanya Abdullah.Hebat sungguh ilmu yang dia ada tentang Islam.Malunya saya.Rugi saya.Dia yang baru memeluk islam pun sudah mempunyai banyak ilmu tentang Islam.

Sekarang saya diberi nikmat oleh Allah untuk belajar di Mesir.Jadi apa kata saya? Jangan rugikan peluang ini.Sekarang pergi cari ilmu agama di Mesir.Jangan lepaskan peluang.Tengok macam mana saya di Malaysia? kosongnya hati saya. Saya bertekad nak join sistem support. Apa itu? sya terdengar, sebagai seorang Islam,saya perlu ada usrah sepanjang hidup saya.betul ke? bagus ke? Saya rasa sangat efektif.Saya merasa habanya sahaja.Saya masih belum cuba untuk menyalakan apinya.Saya hanya join program-program umum sahaja..Saya hanya mendengar dan hadir ke program agama dan kelas-kelas agama.

Tetapi hati saya  masih menagih sesuatu.Apa itu? saya sedih.saya masih mencari.Tak cukup rupanya sekadar aktiviti umum.Ya Allah beri saya petunjuk. "Isma,Ikram,Haluan???...." apa itu?? Tapi... Awak jangan masuk persatuan-persatuan ini.kenapa?? saya pelik..Bergaduh-gaduh? saya tak faham? Saya tanya kawan saya.Pendapat kawan tentang persatuan itu.Dia cerita kepada saya.Saya tanya boleh ke saya masuk? tetapi dia tidak reply.. kenapa?? mana kawan saya?? hilang?? saya tak faham.

Apa saya perlu buat? Saya lemah.Ya Allah, apa yang bermain dalam hati saya ya Allah?? Hati saya ada viruses.Rasa lemah sangat.Siapa yang mampu bantu saya.?? saya tengok sekeliling.Tiada sesiapa.mana semua orang? sekali lagi saya bersendirian bersama hati saya yang semakin berparut kerana tidak dapat diubati.Astagfirullahalazim. Rupanya saya terlupa sesuatu.Saya masih ada seseorang.Maafkanlah diriku ini ya Allah.Bantulah saya ya Allah.Saya mencari jalan menujuMu ya Allah.Saya sedih.Saya tida sesiapa.Temani saya ya Allah.Beri petunjuk kepada saya.

Alhamdulilah saya dapat jawapan.syukur lillah.Kata saya.Aeishah,apa tujuan hidup di muka bumi ini? mencari keredhaanNya.Bagaimana? Bantu agama Allah. Jadi apa yang saya nampak? saya perlu masuk mana-mana persatuan. Bagaimana saya nak tahu? Istikharah... Semua persatuan bertujuan membantu agama Allah.Persatuan itu penting kerana ia hidup berjemaah.Bagaimana nak bantu agama Allah seorang diri?? Oleh itu saya perlu hidup berjemaah. Bagaimana? masuk salah satu persatuan.Semua sama.Nama sahaja yang lain.Semua ada persamaan Allah,Rasul,Quran dan Sunnah. saya akan pilih satu.InshaAllah. saya tak nak menyesal.Saya nak ubat hati saya.Saya tak nak biar ia kekal berparut.Saya nak hati saya cantik.Saya nak hati baru.Saya sandarkan kepadaMu ya Allah.Permudahkanlah urusanku.Matikanlah aku dalam keadaan beribadah kepadaMu.

1 comment:

  1. salam....
    semoga kita sentiasa di bawah redhaNYA...
    tolong doakan sahabatmu ini yg bakal mengambil exam lg 1 minggu...maaf jika ada tersalah kata dan perbuatan terhadapmu...ukhuwah fillah abadan abada...

    ReplyDelete