Thursday, February 10, 2011

MESIR : Hari penentu tiba … menang atau syahid

 
Ucapan Mubarak untuk terus bertahan. Hingga bila ? Hingga pertumpahan darah ribuan nyawa, atau sehingga Rakyat menangkapnya didalam Istana dan mengadilinya ?
Hari ini masuk hari Khamis. Demo rakyat sudah berlalu seminggu. Kelmarin, Selasa Perhimpunan-1-juta mencapai target. Bagi orang Mesir, hari Jumaat adalah hari minggu dan hari berkumpul kerana ada solat Jumaat. Saya menjangka esok, Jumaat adalah hari penentu. Jika dibiarkan Jumaat akan datang bererti percaturan dan tawar menawar terlalu panjang dan lama. Setelah Mubarak gagal menyuraikan rakyat yang berhimpun di Medan Tahrir, beliau menawarkan tidak bertanding lagi September 2011 (7 bulan) depan. Tawaran ini ditolak mentah-mentah oleh rakyat kerana tahu Mubarak akan menipu mereka ketika pilihanraya September nanti, bahkan kemungkinan besar sebelum itu. Disaat itu rakyat tidak boleh lagi berhimpun sekuat ini yang tidak pernah disaksikan dalam sejarah Mesir. Rakyat menuntut Mubarak segera keluar dari Mesir dan biarkan rakyat menentukan masadepan negara. Selagi tiada kemaraan dan serangan rakyat, tentera Mesir tidak bertindak apa-apa, belum menunggu arahan menembak sesiapa.
 
Medan Tahrir. Sepanjang perkenalan saya dengan rakyat Mesir terhadap pemerintah mereka, tidak mungkin rakyat Mesir akan berundur kosong dari Medan Tahrir lalu menerima penindasan dan penghinaan keatas mereka dan anak cucu mereka beberada dekad lagi.
Semalam, tentera Mesir pula mengajak rakyat menhentikan demo dengan alasan “Hasrat rakyat telah kesampaian kepada pihak Pemerintah”. Keputusan Rakyat petang tadi menyebabkan saya termenung lama dan merenung jauh. Pimpinan rakyat disegenap lapisan telah mencapai kata sepakat bahawa rakyat adalah bersatu teguh dan menuntut Mubarak, regimnya dan parlimennya hendaklah keluar dari Mesir. Tiada berbincangan dengan orang yang telah tidak mempunyai apa-apa kuasa pada hakikatnya. Dari senerio ini dapat disimpulkan :

[A] Jika Rakyat bersurai dan pulang ke rumah sebelum Mubarak kalah :
  1. Mereka tidak akan dapat berhimpun seramai itu lagi dimasa akan datang. Mubarak tidak akan membiarkan pisang berbuah dua kali. Rakyat akan ditindas dengan lebih keras dan kejam melalui seluruh jentera kerajaan terutamanya polis.
  2. Rakyat akan pulang dalam keadaan hina dina, kemiskinan dan ketiadaan kebebasan akan terus membelanggu mereka dan anak cucu mereka generasi demi generasi. Separuh dari penduduk berjumlah 80 juta berpendapatan kurang dari USD2 (RM6) sehari.
  3. Tokoh-tokoh mereka akan dibunuh atau ditangkap dan tidak mudah untuk mencari pengganti yang seperti yang ada pada ketika ini.
 
Rakyat sedang menunggu keputusan Mubarak dan tenteranya. Mubarak sedang menunggu Rakyat menguatkan perhimpunannya dengan menambah bilangan ke 8 juta orang. “Katakanlah kamu tidak menunggu kami melainkan (kami mendapat) salah satu dari dua kebaikan (Menang atau Syahid). Dan kami pula menunggu pada kamu, kamu akan dikenakan Allah dengan azab disisiNya, atau (azab) dari kami. Maka kamu tunggulah. Sesungguhnya kami (juga) menunggu bersama-sama kamu” (Surah At-Taubah ; 52).
[B] Jika Rakyat tidak merubah pendirian sehinggalah Mubarak keluar dari Mesir :
  1. Mereka tidak boleh lagi berdiam diri hingga berminggu-minggu di Medan Tahrir dan di tempat-tempat perhimpunan yang lain. Mereka harus terus mara, menguasai seluruh jentera regim Mubarak yang penting terutama Stesen TV, Kementerian Dalam Negeri dan Istana Presiden.
  2. Jika jika tentera menghormati perasaan rakyat, berkhidmat untuk rakyat, mereka dengan mudah menguasai keadaan. Rakyat Mesir termasuk tenteranya adalah bangsa yang sayang menyayangi antara satu sama lain. Sekiranya tiada pengaruh asing atau keputusan dari pihak luar, saya percaya tentera akhirnya akan meletakkan senjata dan masuk ke barisan Rakyat. Rakyat akan menang dan Mubarak akan diadili oleh Rakyat.
  3. Jika tentera patuh kepada pegawai dan ketua turus mereka untuk menembak Rakyat yang mara untuk menawan Stesen TV, Kementerian Dalam Negeri dan Istana Presiden, sebanyak mungkin peluru akan dimuntahkan ke arah penunjuk perasaan berjumlah jutaan. Ratusan malah ribuan nyawa boleh terkorban namun arus jutaan manusia tiada siapa yang boleh menghalang. Rakyat akan menang dan Mubarak tetap akan diadili oleh Rakyat, tapi dengan lebih keras. Pengaruh asing akan cuba melobi ke arah pilihan ini terutama Israel dan Amerika demi menjaga maslahatnya. Dikatakan Amerika dan Barat ditahap ini sedang memujuk Mubarak untuk melepaskan jawatannya demi mengelakkan pertunpahan darah. Saya mencurigai khabar ini. Jika benar pun, ini lebih bermakna Mubarak memberi laluan kepada timbalannya yang baru dilantik, Umar Sulaiman untuk menjadi Presiden dan terus mengekalkan regimdiktator yang lama. Namun hasrat hakiki yang sebenar ialah tentera Mubarak memuntahkan sebanyak mungkin peluru ke dada rakyat Mesir.
Ringkasnya, sekiranya Perhimpunan-8-juta berjaya dilakukan di Medan Tahrir pada hari Jumaat esok dan seterusnya, lalu bergerak untuk memberikan pukulan terakhir kepada regim Mubarak, ada 3 pilihan akan berlaku:
[A]  Pertama : Mubarak, Umar Sulaiman dan regimnya akan mengalah, berundur, keluar dari Mesir. Rakyat menang dan mendapat kebebasan membuat pilihanraya dan memilih kerajaan Rakyat. Pertumpahan darah dapat dielakkan. Ini menjadi harapan kita, yang disuarakan oleh pemimpin-pemimpin Rakyat dan saranan Dr Yusof Al-Qardhawy yang berucap dari Qatar, tempat buangannya.
[B] Kedua : Mubarak bertahan, tentera bertindak tegas, membunuh seramai mungkin penunjuk perasaan dan menggagalkan hasrat Rakyat dengan menggunakan kekerasan. Rakyat gagal dan pulang ke rumah masing-masing untuk dikenakan tekanan yang lebih kejam dan dahsyat. Ini hasrat Israel dan harapan sebenar Amerika dan sekutu-sekutunya termasuk sesetengah pemimpin Arab.
 
Pada saya Rakyat tetap akan mara dan membanjiri dan menawan pusat-pusat penting di Kaherah. Persoalannya seramai mana nyawa yang terkorban bergantung kepada bila tentera akan berhenti memuntahkan peluru-peluru hidup di dada Rakyat yang mara, adakah dipermulaan kemaraan, dipertengahan atau diakhir. Foto: Menteri Pertahanan, Field Marshall Tantawi sedang bercakap dengan salah seorang tentera yang menjaga Stesen Televisyen berdekatan Medan Tahrir. Adakah beliau akan berpaling tadah seperti banyak revolusi-revikusi di dunia dan memihak kepada rakyat, atau terus mengarahkan tenteranya menembak Rakyat dan akhirnya nanti diadili oleh Mahkamah Rakyat ?
[C]  Ketiga : Mubarak bertahan, tentera bertindak tegas, membunuh seramai mungkin penunjuk perasaan tetapi Rakyat mara, membanjiri dan mengalahkan regim Mubarak. Kesemua regim akan diadili dengan keras kerana membunuh ribuan nyawa yang tidak berdosa. Ini yang kemungkinan besar akan berlaku jika Mubarak silap dalam membuat kira-kira sendiri sebagai rakyat Mesir dan menerima bulat-bulat nasihat atau arahan dari Amerika dan Israel.
[D]  Keempat : Mubarak bertahan, namun setelah nampak jumlah Rakyat yang begitu ramai dan hasrat Rakyat yang tidak boleh dibendung lagi, tentera pangkat bawahan dan pertengahan akhirnya akan bertukar dan masuk ke barisan Rakyat. Rakyat akan menang dan pertumpahan darah yang banyak dapat dielakkan. Ini akan berlaku sekiranya tiada tekanan dari luar terutamanya Amerika dan pemimpin-pemimpin Rakyat berjaya meyakinkan tentera agar bersama mereka membebaskan Mesir dari segala bentuk pengaruh asing dan kekejaman bonekanya.
 
Presiden Romania, Nicolae Ceausescu yang memerintah secara diktator selama 21 tahun (1977-1989 , lambat dan silap membuat keputusan untuk cabut keluar dari negaranya. Ditengah-tengah kemuncak kemarahan rakyatnya, dia membuat perhimpunan penyokong-penyokongnya yang kemudian bertukar menjadi lawan. Setiap butir peluru yang dimuntahkan oleh tenteranya ke dada-dada rakyat menjadi tanggungjawabnya hasil dari keputusannya untuk tidak meletak jawatan dan menentang rakyatnya. Kebangkitan Rakyat menang pada 22/12/1989, ketika saya baru sahaja menjejak kaki di Mesir di tahun satu Universiti Al-Azhar. Tiga hari kemudian Nicolae Ceausescu diadili oleh mahkamah Rakyat selama 2 jam dan dihukum tembak hingga mati atas dakwaan mengarah tentera menembak 60,000 rakyat yang berhimpun menuntut dia mengundurkan diri.
 
Presiden Zainal Abidin Ali, pemerintah diktator negara Tunisia selama 22 tahun tajaan Barat mengambil keputusan cabut lari ke luar negara apabila kemarahan rakyat dan kesatuan mereka semakin memuncak. Ini membuka jalan Rakyat menentukan masadepan mereka sendiri, menghidupkan demokrasi, keadilan, ketelusan dan kebebasan dalam bercakap, televisyen dan pilihanraya. Langkah beliau mengelakkan pertumpahan darah dalam negara sesama umat Islam.
Sesetengah bertanya atau berpendapat bahawa tiba masanya Ikhwan Muslimin memegang tampuk pemerintahan Mesir. Bangkitnya Islam di Mesir bererti kesudahan riwayat Israel dan Kuasa-kuasa besar Dunia yang mendokongnya adalah hampir tiba. Ini harapan semua pihak yang cintakan Islam dan tanahair Islam. Ini harapan kebanyakan rakyat Mesir sendiri. Akan tetapi Ikhwan mempunyai perhitungannya tersendiri.
 
Ketua Ikhwan Muslimin Tunisia (Parti An-Nahdhah), Asy-Syeikh Abdul Rashid Ghannusyi, tiba di Tunis Airport dari negara buangannya di England. Ramai mendengar kemenangan Parti Inqaz di Algeria tahun 1991, tetapi tidak ramai yang mendengar bahawa pada tahun yang sama Parti Nahdhah menang pilihanraya di Tunis. Sebaik kemenangan, tentera Tunisia diarah mengepung rumah Abdul Rashid Gannusyi untuk membunuhnya, akan tetapi Rakyat datang dan mengepung pula tentera menyebabkan keadaan menjadi sengit. Dikala itu, tuan kepada negara, Perancis, mencadangkan agar Abdul Rashid dibebaskan dan keluar ke negara luar. Sejak itu beliau ke England dalam buangan. Saya pernah bertemu beliau di Muaz Islamic Centre, Birmingham pada tahun 1995 dalam program Perhimpunan Musim Sejuk pelajar-pelajar Malaysia. Ketika tiba di Tunisia kelmarin, beliau mengatakan Parti Nahdhah berhasrat sekadar bertanding dalam pilihanraya Parlimen, belum pilihanraya Presiden.
Pada hemat saya, diantaranya :
  1. Menonjolkan Ikhwan difasa terlalu awal ini hanya akan mengundang serangan musuh, ekonomi atau tentera, dalam masa terlalu awal. Selepas perjanjian Camp David (17/9/1978), Mesir mengimpot kebanyakan makanan rujinya, gandum dan tepungnya dari Amerika. Saya dimaklumkan kapal-kapal pengangkut gandum Amerika hanya akan mencurahkan tepung ke Pelabuhan Iskandariah hanya apabila bekalan tepung dalam negara Mesir mencukupi untuk selama 2 minggu atau kurang. Ini bermakna Amerika memastikan rakyat Mesir makan tepung sedia ada dan tidak menyimpannya. Sekiranya Islam naik di Mesir, Amerika akan memotong bekalan tepung dan kestabilan Kerajaan Islam di Mesir akan langsung tergugat bermula dalam tempoh tidak lebih dari 2 minggu dan tidak akan tahu bila berakhirnya.
  2. Jika Rakyat berjaya mengalahkan Mubarak pada kali ini, pemimpin Rakyat yang baru akan mewarisi segala peninggalan buruk yang ditinggalkan oleh regim Mubarak dan regim-regim sebelumnya sejak puluhan tahun yang lalu. Yang paling menonjolnya ialah kemiskinan yang melata dan bilangan pencuri dan perasuah yang ramai kesan darinya, sarang-sarang individu dan pegawai-pegawai polis yang mempunyai latihan dan keterikatan dengan Israel dan Amerika dan keruntuhan akhlak dari budaya Barat yang diekspot oleh Barat melalui berbagai cara. Ini jika dilihat dari dalam.
  3. Dalam kajian ilmu sosiologi, sesebuah negara atau pertubuhan adalah seperti seorang insan. Ada masa sakit, baring terlantar dan fokus untuk berubat dan menyihatkan dirinya, dan ada pula masa sihat, aktif dan boleh berperanan kepada orang lain. Kesan dari pemerintahan regim-regim yang lalu, Mesir sebuah negara yang sakit seperti yang disebut dalam (2) diatas. Ia memerlukan masa untuk membaiki segala kerosakan yang diwarisi, dengan sesegera boleh, supaya ia boleh segera berperanan sebagai abang sulung kepada negara-negara umat Islam yang lain. Bukan dari Maslahah Syarak, sebaik Islam bangkit, Mesir terus mencari sengketa dengan negara lain sedang ia sendiri dalam keadaan sakit. Namun jika Israel atau Kuasa-kuasa Besar yang memulakannya dahulu, Allah menajar dan mewajibkan pemuda-pemuda Islam memelih kemuliaan dan berjihad mempertahankan sempadan negara. Allah swt mempunyai tadbirnya tersendiri. Dia yang mengatur Perang Badar dalam keadaan para Sahabat ra menyangka mereka tidak  bersedia. “Dia hendak membenarkan yang Hak, dan Dia hendak membatilkan yang Batil (melalui Perang Badar)” (Al-Anfaal).
  4. Yang sangat asasi yang perlu difahami disini mengenai manhaj (carakerja) dakwah Ikhwan Muslimin ialah ia sentiasa memastikan ia adalah salah satu juzuk dari jasad umat, dan bukan terpisah darinya. Oleh sebab itu manhaj seperti ini menolak harapan dan desakan agar Ikhwan Muslimin memegang tampuk pemerintahan sebaik regim Mubarak dijatuhkan. Ini adalah kerana yang menjatuhkan Mubarak secara langsung adalah seramai beberapa juta orang dan bukan 80 juta penduduknya. Ikhwan Muslimin mesti menjadi salah satu juzuk (bahagian) dari 80 juta penduduk Mesir dan bukan dari 8 juta peserta demonstrasi. Oleh itu Ikhwan Muslimin akan membuat keputusan sejauhmana keterlibatannya dalam Parlimen dan Kerajaan Mesir hanya setelah keadaan dalam negara stabil, sistem demokrasi yang sebenar dilahirkan di bumi nyata terlebih dahulu dan semestinya melalui Pilihanraya yang sebenar, bebas dan telus, disertai oleh segenap lapisan masyarakat Mesir yang berbagai. Hal ini juga memerlukan masa.
Masyarakat umum dan Barat sendiri mengetahui bahawa Mubarak tidak memiliki saingan di dalam Mesir kecuali Ikhwan Muslimin. Bahkan Ikhwan Muslimin sendiri adalah bukan saingannya di dalam masyarakat Mesir. Oleh kerana itu Mubarak didokong oleh hanya polis-polisnya dan Kuasa-kuasa Asing semata-mata. Adapun parti-parti lain yang turut erlibat atau lebih tepat lagi dilibatkan dalam mesyuarat pemimpin-pemimpin Rakyat seperti parti Nusairi, parti Wafd, parti Sya’ab, parti Al-Ghad dan seumpamanya, mereka tidak lebih seperti parti-parti “nyamuk” seperti parti Berjaya dan seumpamanya di Malaysia. Hakikatnya parti-parti tersebut adalah individu-individu semata-mata seperti halnya parti Watani pimpinan Mubarak.
Semoga Allah swt memenangkan umat Islam dalam berhadapan dengan Kuasa-kuasa besar Dunia dan boneka-bonekanya yang menindas dan menjadikan umat Islam ketinggalan jauh ke belakang dalam persaingan dunia moden. Juga semoga Allah swt memelihara rakyat Mesir dari berlakunya pertumpahan darah yang banyak, menerima mereka yang telah dan bakal terkorban sebagai para Syuhadak, membaiki dan menstabilkan Mesir sesegera boleh selepas huru hara. Semoga Allah swt terus menyelamatkan Mesir selepas daripada itu dari serangan-serangan luar, ekonomi maupun ketenteraan, yang tidak mempunyai rasa belas kasihan terhadap bani insan. Moga negara-negara umat Islam segera menyalurkan persaudaraan dan bantuan yang diperlukan oleh rakyat Mesir dalam menghadapi sebarang dugaan dan cabaran.
 
“Kami ingin menganugerahkan orang-orang yang tertindas di mukabumi. Kami hendak menjadikan mereka imam-imam (pemimpin di tempat mereka). Kami hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (kepimpinan dunia). Kami meneguhkan mereka di mukabumi. Kami (hendak) memperlihatkan Firaun, Haaman dan tentera-tentaranya apa yang mereka takutkan (kebangkitan dan kekalahan)” (Al-Qasas : 5).
Ustaz Halim   www.inijalanku.wp.com

saya sangat berminat untuk baca blog ustaz Halim.Banyak lagi info2 yg menarik dalam blog ustaz Halim. Mari kawan2 kita buka link ni,
http://inijalanku.wordpress.com/2011/02/03/mesir-hari-penentu-telah-tiba/#comment-4169

No comments:

Post a Comment