Friday, March 4, 2011

Alam yang iNdah

"Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya" (67:15)



Di Malaysia

Bismillah..

Alhamdulillah saya mendapat ilham untuk menulis entry ini.Entry kali ni saya tulis untuk mengungkapkan rasa cinta saya terhadap sesuatu.Rasa cinta yang lahir dari dalam jiwa saya ini dapat melahirkan juga perasaan bersyukur dan rasa kebesaranNya.Alhamdulillah rasa cinta saya ini juga lahir atas kebenaranNya juga.Cinta saya akan alam semulajadi menjadikan saya seorang yang suka memerhati sambil berfikir akan kebesaran dan kehebatan ilahi.Hebatnya segala ciptaanNya.Sungguh indah.

Alhamdulilah juga saya ucapkan kepadaNya kerana memberi peluang kepada saya melanjutkan pelajaran saya di Alexandria.Betul-betul dikelilingi laut Mediterranean.Sangat indah.SubhanaAllah.Oleh kerana peluang ini tidak semua orang dapat,jadi saya memanfaatkan peluang saya dengan menghadirkan diri saya ke laut sekali dalam seminggu selagi tiada halangan.Tenang sekali pabila dapat duduk di tebing itu sambil menghirup udara yang segar itu sambil dibuai oleh angin laut.Kebaikannya sangat banyak.Di samping dapat mengambil zat besi laut,saya juga dapat ketenangan dan kelegaan yang sangat memuaskan diri saya.Selain itu, melihat keindahan dan kebesaran Allah juga dapat memungut pahala.

Antara rahsia kebijaksanaan Luqman al-Hakim juga adalah dengan melihat penciptaan Allah.Melihat keindahan alam dapat meluaskan pemikiran kita.Jadi kita kena rajinkan diri kita untuk melihat keindahan alam.Barulah kita sentiasa sedar siapakah yang hebat di bumi ini.Siapa yang berkuasa di bumi ini.Segala-galanya milikNya.Dialah yang paling berkuasa dan maha bijaksana dalam menguruskan segala urusan.

Di Alexandria

No comments:

Post a Comment