Sunday, March 6, 2011

kesedaraN L8

"Bukankah dia (Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang berada dalam kesulitan apabila dia berdoa kepada-Nya, dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di muka bumi? Apakah disamping Allah ada tuhan yang lain? Sedikit sekali nikmat Allah yang kamu ingat."
(An-Naml,27:62)

Bismillah..

Pejam celik rupanya hampir berakhirnya percutian di Malaysia.Perjuangan di Mesir mesti diteruskan.Tanggal 18/3/11 berangkatlah saya semula ke bumi Mesir.Inshaallah. Alhamdulillah.. Allah masih memberi peluang untuk terus mendapatkan ilmu dan pengalaman di sana.


Tahun peruntukan tunai haji




Hmm.Baru dapat kesedaran mengenai tabung haji.Walau apapun Alhamdulillah diberi juga petunjuk ni.Biarlah lambat asal masih berkesempatan membuka akaun tabung haji ni.Alhamdulillah simpanan wang yang mencukupi syarat yang ditetapkan tabung haji,jadi saya berpeluang mendaftarkan diri untuk menyertai jemaah haji menunaikan haji.

Tapi saya agak terkejut juga,mangira-ngira tahun yang diberi lembaga tahun haji untuk tahun peruntukan tunai haji pada tahun 2038 masihi.Tolak tambah saya menghitung umur saya untuk menunaikan haji ketika umur saya 46 tahun.X pernah saya terfikir tentang ini,Baru saya tahu mengenai ini.Rupanya ada giliran untuk menunaikan haji.Adakah masih sempat saya menunaikan haji ketika umur itu? Sihatkah lagi saya ketika itu? Bermacam-macam persoalan yang datang.Bertambah risau saya memikirkannya.Mulalah saya menyalahkan diri saya dan orang lain, "Napelah aku xdaftar awal2?", "Nape aku xbuka akaun tabung haji dari dulu?", "Nape ibu xbuka akaun tabung haji untuk aeishah dari dulu ye?" Xbaik rasanya diri ini bila menyalahkan takdir ini.Menyesal sekarang pun xda gunanya.

Tapi mungkin boleh dijadikan pengajaran.Mungkin sekarang saya dah bertekad, jika umur ini masih panjang, jika diberi peluang lagi untuk hidup di muka bumi ini, jika di beri peluang untuk bertemu jodoh, jika diberi peluang untuk mendirikan rumahtangga, jika diberi peluang untuk menimang cahaya mata, mungkin, inilah pengajarannya.Saya akan membukan akaun untuk mereka dari awal lagi.Mungkin ini akan memudahkan mereka.Alhamdulillah.Inilah pengajaranNya.

Tapi ini tidak semestinya ketetapannya.Mungkin saya masih boleh buat rayuan untuk mempercepatkan tahun saya untuk menunaikan haji jika syaratnya sudah sempurna.Atau, mungkin jika diizinkanNya, saya boleh menggunakan pihak swasta untuk urusan ini bagi memudahkan lagi urusan haji ini.Semuanya di serahkan kepadaNya.Saya hanya mampu berdoa dan berharap yang terbaik dariNya.
InshaAllah..

2 comments:

  1. kalo da bukak akaun maknenyer, da dftar for haji ker?
    sayer rindu nk solat jemaah bersame..n bgn pg bersujud..

    ReplyDelete
  2. xsyima kembar pertama..
    xsmstinya bile da bka akaun tbung haji kira da dftar haji..
    lau smpanan syima da mlbhi rm1ooo+
    syuma p tbung haji n p kaunter ckp n dftar haji..
    nnti ble syima da dftar haji dy akan smpan dlm rm1000+ duit syima.kira rm1000+ syima xbley dkeluarkn.. :)
    hrap mmbntu syima..
    rndu gak sume tu..

    ReplyDelete